søndag den 17. april 2016

B-prøve Åbenklasse Bække

Med lidt bytten rundt på min arbejdsplan lykkedes det mig at få en fridag i min arbejdsweekend således, at jeg kunne tilmelde mig Labradors B-prøve  i Bække. 

Sommerfuglene i maven baskede noget rundt, da jeg sidste efterår havde forsøgt at få den sidste 1 præmie på B-prøve i åben klasse som reglementet kræver for at kunne stille i Vinderklasse. Sidste år havde vi lidt udfordringer som spændte ben for det, så nu krydsede jeg finger for, at træningen hen over vinteren havde båret frugt så vi kunne få den i hus. 

Helle med Brown Hunt's Spica og Kent med Brown Hunt's Seven stillede også i åben og vi gik spændte og lettere nervøse ned for at se de første hunde på prøven. Det blev vi ikke mindre nervøse af. Prøven viste sig at være i den svære ende, med mange elementer som jeg vil prøve at bekrive. 

Prøven startede med 2 hunde fri ved fod bag skytten på en "haretramp". Første skud lød og lige frem i terrænet blev der "skudt" en krikand. Ekvipage med højste nummer skulle sende sin hund på den først. Når hundene var på vej retur blev der skudt til en hare (kanin) til venstre. Den skulle ekvipage med laveste nummer sende til som et område bestemt søg. 

Herefter byttede man plads og samme seance gentog sig. Bortset fra at vi gik lidt mere og derfor blev markerings nedfaldstedet anderledes og områdedøget blev sendt fra en anden vinkel. Buskadset var tæt så hunden skulle ikke gå meget fra linjen før man så tabte den total af syne. 

Herefter fortsatte vi yderligere ca 30 m frem i terrænet i fri ved fod ned til en dobbeltmarkeing på linje ved hhv. Vand og land. 

Laveste nr startede imens højeste nr ventede bag træerne og efterfølgende byttede man. Først kastede landede foran kasteren på vand. Sidst kastede landede bag ved skytten på land. Det mest naturlige blev derfor, at hunden hentede den først kastede først, hvilket forvirrede nogen hunde. 

Fra dobbeltmarkeingen gik man igen fri ved fod frem til en dirregering i forholdsvis tæt kræt. Man skulle sende skråt igennem terrænet med vand til den ene side og en sti til den anden. 

Som afslutning var der frit søg på et komprimerede område af 30x30 med 9 stykker vildt. 

Inden start var jeg dælme noget mere nervøs end jeg plejer at være. Syntes godt nok der var mange steder i prøvens oplæg, hvor det kunne gå galt. Vi skulle lige som Helle og Kent op ved dommer Svein Scheie og var den ekvipage med højeste nummer. 

Merlot løste alle opgaver tilfredsstillende dog med lidt skønhedsfejl. Fri ved fod var jeg langt fra tilfreds med.. Så her skal vi virkelig ha sat ind. Men dommerne bedømte den om ok. Jeg handlede lidt både på område søget i trampen og på dirregeringen men det virkede. I det frie søg stoppede Merlot ca 5 m fra mig med en and i munden som han nærmest spyttede ud samtidig med at han rystede sig voldsomt på hovedet. Det så nærmest ud om om han blev stukket af noget inde i munden. Han samlede lynhurtigt op igen og kom hjem med den. Dommeren havde heldigvis også set det som om at han var blevet stukket eller måske blevet generet af en myre. Så det fik ikke nogen betydning for præmieren som gav den eftertragtede 1 præmie 🎉

Helle og Kent fik også en flot 1 præmie så vi var 3 glade Brown Hunt'ere der kunne glæde sig over vores skønne hunde. 





 

1 kommentar:

  1. Tillykke! Det er så sjovt at tænke tilbage på den gang jeg mødte dig første gang, hvor du ikke ville røre ved det ulækre døde vildt - og se dig bare nu!! På vej i vinderklasse med din hund.

    SvarSlet