fredag den 9. oktober 2015

Træning i det svenske

Pernille, Helle og jeg drog onsdag morgen på en 6 timers køretur til Moheda i Sverige for at få 2 dage med privat træning af Birgitta Staflund og en overnatning i hendes superlækkre B&B. Hold da fast, hvor er det det mest effektive kursus, jeg nogen side har været på! Hele den lange tur og alle pengene værd.

Med kun 3 kursister, er der tid for instruktøren til at SE ALT og til at give dybdegående konstruktiv kritik.
Jeg har oplevet Birgitta før og viste godt, at hun var super god til at læse hunden-føreren og samspillet imellem dem. Men jeg er fuldstændig blæst væk over HVOR ualmindelig dygtig hun er. På os alle 3 fanger hun bare SPOT-ON hvilken type hund vi har og hvad det er der sker i de forskellig situationer. Er hunden usikker, har den ikke forstået opgaven, eller er den ulydig og vil selv, har den mistet tilliden til fører, tænker den for meget, spørger den om hjælp fordi den er trænet til det eller fordi den er usikker, ser/hører den ikke signalerne fordi fører er utydelige og armene er slatne eller stemmeføringen er ens i ros og ris. ALT så og hørte hun og vi blev i den grad rusket i godt og grundigt, præcis som vi havde bedt om.

Derudover fik vi HELT vildt gode ideer til lave en trænings session og til det frie søg. Nøj hvor jeg glæder mig til at komme igang med at nørde og træne hen over vinteren. Faktisk føler jeg mig noget mere rustet til at løse vores træningsudfordringer, så jeg overbevist om, at Merlot og jeg kommer stærk tilbage i foråret.

Vores arbejdspunkter er, at da Merlot er tænkeren/bekymreren og er en hund som SÅ gerne vil gøre det rigtigt i diregeringern, får vi problemer når jeg tøver og bliver " too fucking perfekt" (for at bruge Birgittas ord) Han bekymre sig og stiller spørgsmål ved, om jeg nu også har styr på det. Jeg skal mande mig op, tá ansvar og overbevise ham om at JEG har styr på det. Derudover skal jeg tro nok på at samværet med mig og med vores arbejde er belønning nok. For Merlot stresser stadig op efter en aflevering og kan finde på at hoppe op og ned når jeg tager dummien eller når jeg vil lægge snor på, i forventning om en "kyler" eller guffer. SLUT med det i træningen! Han er IKKE en baby længere. Så godbidderne må falde i ro situationer eller andet og ikke i forbindelse med arbejde.

Vi træner for let og skal have mere afstand på og gemme dummyerne sværer steder. Vi skal også lave skjulte markeringer, hvor det kun er lyden af skud der indikerer retningen for nedfaldsted. Når Merlot er i "hunting mode" høre han ikke for godt efter og der skal noget mere konsekvens til. 
Vi er ikke længere, der hvor man "kun" bygger hunden op. Vi er også der hvor hunden bør "do as i fucking tell you" ( igen et Birgitta udtryk)  så det er her konsekvensen skal gennemføres. 
Til gengæld var hun imponeret over Merlot's evner til at hunte, og over hans markeringsevne, så lidt ros blev det også til ;-)
Men hen over de 2 dage skete der markant forandring og flere af de opgaver vi blev stillet overfor var jeg overbevist om, at vi ikke kunne klare. Men mine bekymringer blev gjort til skamme og vi løste den ene opgave efter den anden med diregeringer over hegn, stendiger, markeringer i blinde, umulige frie søg, lange diregeringer til tomme områder, hvor hunden flyttes til nyt område.

Ud over det FEDE træning var der selvfølgelig også tid til en masse afslapning, dejligt samvær med hinanden og hundene og til at spise lækker mad og snolder i overflod. Så det har været mindst lige så SKØNT som træningen.
Torsdag eftermidag, efter 5 timers træning vendte vi Brown Hunt bilen hjemad igen. Vi sad alle med en følelse af, at have været væk i flere dage. Fyldt op af masser af indtryk og nye ideer.

Det er slet ikke utænkeligt at en Sverige tur trækker en anden gang ;-)

Merlot i de gules selskab (lille Tweed var dog ikke helt "stensikker" og er derfor ikke på billedet) 

Her lidt billeder fra B&B 


Ja, tænk her var så hyggeligt at jeg blev fristet til at tá billeder af toilettet ;-) 


Her er udsigten fra stuen 

Her billeder fra træningen 

Det frie søg 

I det høje og ufremkommelige


Ja, Pernille ser koncentreret ud... Hun er midt i en vigtig samtale... Med Tommy 


For ups, der sneg sig sørme en gul mere med i bilen hjem.. Velkommen til Tommys nye jagt hund Paddy. En skøn hanhund som Birgitta desvære ikke kunne tilbyde et ordenligt hundeliv til pga en skade. Men nu skal han forkæles i det danske hos Pernille og Tommy i stedet.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar