søndag den 17. oktober 2010

unghundetræning

På denne meget kolde oktobermorgen, tog Bailey og jeg til træning i Dkk.
Dagens opgaver var

- Gå, løbe, omkring, højre og venstre lineføring.
Det går rigtig godt for os, og vi har fin god kontakt hele vejen igennem.

- leg
Få hunden op i gear, giv dem noget energi og et boost, for at forstærke fokus på øvelserne efterfølgende. Så ros ikke altid er en godbid.

-Plads
Det går bedre og jeg skal tænke meget over, at jeg ikke kommer til at lave ekstra kommando med hånden på mit ben.

-Dæk og Stå mens fører går 2-3 meter fra hunden
Bortset fra at Bailey ikke synes det er sjovt at dække i frostvåd græs, så gik det forbavsende godt, specielt i stå.

- Spring, gerne på eget initiativ

Generelt, skal jeg passe på mine håndtegn ikke mixes, så Bailey bliver forvirret. Det gælder især stå og sit.

Dagens træning var god og Bailey er samarbejdsvillig og dygtig til de fleste øvelser.
Men jeg var alligevel ikke helt tilfreds og glad, da jeg kørte derfra. Grunden til det er at jeg kan mærke på Bailey, at han ikke syntet er vældig fantastisk at gå til træning. Han yder fordi han skal, men han syntes ikke det er sjovt.

Lises kommentar var på et tidspunkt, at han virkede "dvask" i dag.!
Det kunne hun måske have ret i, for gejsten var vitterlig væk og han luntede og tøffede rundt. Ind imellem ville han slet ikke rejse sig efter en plads og gå videre. Dog kom der gejst og liv i ham, da jeg under "leg" øvelsen hev en dummy op, som han skulle hente.

Jeg overvejer faktisk om det er nu jeg skal stoppe, eller om jeg skal fortsætte de sidste 6 gange der er tilbage (med det ekstra, som er indlagt)

Hvis jeg stopper på lydighedholdet, vil jeg træne mere markprøvetræning i stedet.
Dog skal jeg nok holdes i ørene, så lydigheden ikke glemmes...

Mon ikke mine 2 søde veninder vil hjælpe mig med det..?

2 kommentarer:

  1. Du rækker bare ørerne frem, så skal der nok melde sig folk til at holde i dem :o)

    Det er en god (men svær) overvejelse at tage nu.

    Lydigheden kan selvfølgelig ikke altid være sjov, men du får måske mere ud af at træne lydigheden blandet ind i markprøvetræningen ?

    Så Bailey lærer at hvis han opfører sig godt i lydigheden, så er belønningen noget apporteringsarbejde.

    SvarSlet
  2. Træning af både den ene og den anden slags vil passe Fifty og mig fint. Vi har som sagt ikke mulighed for at fortsætte på lydighedsholdet, så tirsdag er sidste træningsgang for os.

    SvarSlet