torsdag den 14. april 2011

Mere træning - incl. vandarbejde

Efter en veloverstået pause i weekenden bød ugen på mere træning.
Mandag blev det til en lang dag væk hjemmefra. Vi kørte mod Varde kl 14.30 - her skulle vi træne lidt med Michael og Joey og Majbrit og Fifty ved Visselbjerg før vi skulle til begynderklasse træning i grusgraven.


Joey - Fifty og solgule Bailey
I Visselbjerg trænede vi markering - dirigering og vandarbejde - samt områdebestemt søg. Vandarbejdet er en udfordring idet at Bailey ikke helt har forstået endnu at dummyen skal afleveres til hånd. Det er væltet ned fra MANGE kanter med gode og mindre gode råd til, hvordan jeg kan gribe det an. Michael havde 2 gode forslag som passer til min måde at træne på, nemlig at fokuserer på det positive uanset, hvad der sker. Ingen skæld ud således at Bailey endnu engang bliver utryg ved at komme hjem til mig, som han blev efter vores vildt træning.Samt lokke med en nr. 2 dummy som kastes bag mig for at få ham til at koncentrerer sig om den og dermed trække ham helt op til mig. Det jeg har nu besluttede, at det er disse gode råd jeg arbejder med det næste stykke tid.


aftensmåltidet blev indtaget  i det dejlige vejr
Eftermiddagen bragte også masser af  "slap bare helt af" træning ikke mindst for os mennesker.
Faktisk faldt vi i så meget snak, at tiden nær løb fra os.
Derfor ankom vi til grusgraven lidt sent - Her viste det sig så også at jeg havde mistet min line undervejs så det blev en meget forvirrende start vi fik. Bailey blev hevet direkte ud af bilen og hen til første post som var en markering.
Her gik han helt i sort. Med lidt hjælp fra Erik Aalund fik vi ham løst op og fik lavet et par knaldapporteringer. Det hjalp og vi kunne gå videre til de næste par poster som bestod af mere vand samt et søg. Vandet gik som forventet, henter gladeligt, men vil ryste sig ved aflevering. Her fik vi så nogle helt 3 råd fra Jørgen med på vejen. Ikke noget at sige til at man ind i mellem lige skal stoppe op og mærke efter, hvad der føltes rigtig for een selv og sin hund. Men dejligt er det da få ideer til forskellige løsningsmuligheder.
I søget løste han det flot og effektivt, stadig med god fart på trods af en lang dag.

Jeg var spændt på, om han ville være total flad om tirsdagen, hvilket han tidligere har været af bare af a nye indtryk, men nej, han var frisk og fit for fight. Men han fik dog lov at få en total slap af dag. 

Onsdag aften bød på begynderklasse træning i Kolding (Saturnvej) 
Her havde Jan planlagt en tramp med dummyskyder. Her blev stress niveauet virkelig sat på en prøve når der skydes på kryds og tværs og 13 hunde på skift henter dummyer imens man bare skal side og se på. Jeg syntes Bailey klarede det flot. Han ville til en start gerne gå og snuse i jorden, lige ind til han fandt ud af hvad det drejede sig om, så kunne han ellers nok holde fokus. Der var stor koncentration og ikke en lyd fra hans side. Til aller sidst blev det dog for meget af det gode og han knaldede for mig, men jeg kunne heldigvis lynhurtig stoppe ham og få ham på plads igen uden at han fik held med det.

Herefter var det vand markeringer - så hvis han ikke allerede var tændt, så blev han det.
Den første hentede han hurtig og flot, han smed den godt nok på jord, men den blev på et splitsekund blev den samlet op og han kom svingende ind på plads med bagparten og jeg kunne tage dummyen og bede ham ryste sig.
Næste kastede var 15 m yderlige bagud gennem en lille bakke og en grussti.
Bakken og grusstien fløj han over og fik lynhurtigt hapset dummyen som blev leveret til hånd :O)
Jubii, budskabet er ved at sive lige så stille ind.!!
Den sidste vandgang var en dirregering ud i vandet, hvor de markerede også var landede.
Den hapsede han i samme tempo og jeg fik den næsten i hånd. Nu rystede han sig med dummy i mund for første gang ca. 20 cm foran mig og tabte den. Havde jeg nået at reagerer kunne jeg sandsynligvis have forhindret det ved at fløjte "sit", men jeg nåede det ærligtalt ikke.
Det må jeg vist lige se at få lært!
Dernæst gennemgik vi et dirregeret søg med områdefløjt til sidst og aftenen blev afsluttet med hyggeligt samvær.

Efter træningen står den på social hygge mellem menneskerne dog mangler ca. halvdelen på billedet for selvfølgelig er der ikke kun mænd og lille Trine på holdet.   


1 kommentar:

  1. Hov, hov!
    Tager du (også) billeder af folk med mad i munden :-)
    Tak for fine beskrivelser af træningen. Det er SÅ GODT.
    Knus

    SvarSlet