fredag den 8. april 2011

Travl uge

Denne uge startede stille og rolig med en frimandag, hvor aftenen stod på SUPER god begynderklassetræning i Varde grusgrav.
Vi kørte sammen med Majbrit og Jørgen og Bailey udnyttede tiden til at hvile sig på vej der ned.


Der var meget veltilrettelagt 3 poster som bød på markeringer i kuperet lyng terræn, introduktion til dirregering og områdefløjt, samt et søg. Bailey klarede sig rigtig godt på alle poster, dog skulle han lige hen og afreagerer endnu engang på Marianne Badstue, som han blev bange for sidste gang.
Jeg havde valgt at efterleve Majbrits og Michael forsøg på at skabe ro i ventetiden ved at bringe en stol og det gav god ro i ventetiden. Han brugte knap så mange ressourcer på de andre hunde i forhold til sidste gang. På billedet ligger han endda afslappet ved siden af Cuba som han var ved at ryge i flæsket på sidst. 

Afslutningsvis havde Majbrit bragt lækker kage, Jørgen sørgede for godt til ganen og sjove historier.
En rigtig hyggelig og lærerig aften.

Onsdagen bød på opstart af begynderklassetræning i Kolding med Jan Lorentzen som instruktør.
Det var også lutter kendte folk som var på holdet, alle på nær Torben med Casaq og Jørgen med Kana var mine tidligere kursister på brugsprøve holdene som jeg har kørte hele sidste år. Herligt at det er lykkedes at fange deres interesse for dette herlige arbejde med hundene.
Bailey var nem og god og brugte slet ikke så mange kræfter på uro, trods at det var et nyt sted som han kun har set en gang og at det var nye hunde og mennesker.
Jan havde tilrettelagt 2 poster, en markering som hjælper Lars stod for og en introduktion til dirregering. Vi var første mand på markeringen og Bailey var i top. Han løste opgaven med høj fart, god næse og flotte afleveringer.
Derefter var der uendelig lang ventetid inden holdene skulle bytte - Det var lige ved at blive for meget af det gode og det var svært og egentlig også måske lidt urimeligt at blive ved at forlange ro.   

På posten ved Jan stod vi på linje og ventede imens Jan forklarede og kom med mange gode indput til arbejdet med dirregering. Spændende helt sikkert og især for dem  som ikke har kendskab til fænomenet. Bailey opførte sig roligt og sad pænt i lang lang tid. Jeg var faktisk ret stolt af ham, da vi jo lige kom fra en lang lang ventetid på tidligere post. Men efter min mening var det måske ikke så vel planlagt den første aften at skulle bruge så meget stå stille og lyt tid. En info aften omkrig begreber have været en bedre mulighedsyntes jeg, for jeg er slet ikke i tvivl om, hvorfor Jan vælger at bruge så meget krudt på dirregering i begynderklasse. Det er bestemt vigtigt at få lært meget før at man hopper på åben klasse. Hundene fik lov at prøve en lille udlagt dirregering, hvor man valgte selv, hvor langt man ville gå tilbage. Herefter var der igen ventetid mens Jan viste på sin egen hund, hvordan man indlærer stopfløjt.
Afslutningsvis iroducerede han områdefløjt med 3 tæt og gemte dummies - agumentet  for at de skulle gemmes var for at lære hundene at slå næsen til på områdefløjt, og fordi der skal mere end en ud, var for at man kunnne sende flere gange. Der blev stilet spørgsmål til om hunden så ikke ville ricikerer at bytte ? Jans mening var at det gjorde ikke noget hvis det skulle ske, det kunne man sagtes få arbejdet væk ved anden lejlighed. Ved denne opgave var det mere vigtigt at hunde havde fokus på næse og fart, gentagne gange og ikke kun ved een udlagt dummy.

En aften med masser af guldkorn, men desvære også rigtig meget ventetid. Heldigvis kunne jeg konstaterer at Bailey havde langt mere tålmodighed til det end jeg havde turde håbe på, så alt vores renden til dit og dat har hjulpet allerede. :O)


Torsdag bød på Rally lydighed. Vi gennemgik alle skilte som vi vil møde i begynderklasse.
Bailey var fokuserede og afslappet og hilste pænt og meget interesseret på de andre. Han viser med STOR tydelighed at han ELSKER at arbejde med klikkeren. Han tilbyder adfærd promte og især pladspositionen er han SÅ DYGTIG til. Rumpen svinges let og elegant op af mit ben som havde jeg en magnet sidende i buksebenet. :O)
Det er derfor rigtig svært for ham når opgaven lyder på sit foran. Det øvede vi os rigtig meget på, sammen med dæk, som er en hade øvelse. Jeg fik ham også lært lidt "stå".

Endnu en hyggelig aften i træningens tegn.

Resten af ugen står for Baileys vedkomne på afslapning og hygge med "feriebarnet" Berry som skal være ved os i weekenden. Jeg skal derimod arbejde og arbejde og atter arbejde hele weekenden lige som jeg har gjort hele ugen på nær min rolige mandag.

Jeg glæder mig igen til det bliver mandag :O)

  

1 kommentar:

  1. Tak for en perfekt opdatering på jeres træningsoplevelser!!
    Og så er jeg meget imponeret over, så gode billeder din nye mobil kan tage!
    Jeg glæder mig også til mandag ;-)
    Knus

    SvarSlet