torsdag den 14. marts 2013

Alle hunde på besøg ved Magtor

I dag drog Ove og jeg og alle 3 hunde til Hinnerup for at besøge Christian Hembo i hans klinik MAGTOR.

Jeg ville gerne have ham til at gennemchecke alle hunde og behandle dem efter, hvad han nu skulle finde. Vores største bekymring var jo Chivas, men syntes at det ville være betryggende at han lige checkede de andre hunde igennem også.

Chivas var første hund, og som forventet var der en del at gøre med ham. Christian troede ved første øjekast, at der ville være noget i nakken som generede ham, men det var kun ganske lidt og det blev rettet hurtigt. Til gengæld var begge forben og skulder var helt slemme. For det første kan han ikke bøje ledene i "håndledet" så langt op, som han burde. Han er øm i begge albuer og ifølge Christian burde han UDEN tvivl have opereret den forkalkning væk som sider i venstre skulder. Ømheden i højre kan skyldes aflastningen fra venstre side, men det var mindst lige så slemt som i venstre og bliver der ikke opereret bliver det KUN værre var dommen. SUK !  Der var også ting ned langs ryggen som skulle ordnes og ved korsbenet var der også en skævhed, dog ikke noget særligt. Bagbenene havde det ok og alle reflekser var ok...
Efter 2 timer var Chivas fuldstændig gennemchecket og det Christian kunne rette er nu rettet. Lige efter påske skal vi til en ny omgang behandling hvor det i nakken og ryggen får en ny omgang.

Vi må se at få indhentede de sidste røntgenbilleder der er taget af Chivas hos Centrumdyrlægen i Vejle og få en ny vurdering hos en anden dyrlæge. Christian kendte en, med stor erfaring indenfor skulder og albue skader, så tror at vi skal lade ham se på Chivas. Som Christian sagde "en hund på 6 år skal ikke halte i tide og utide pga en simpel forkalkning. Den bør opereres ud, så hunden kan få mange gode år endnu uden smerter". Jeg syntes han har ret, men vores gamle dyrlæge vurderede jo sidste år at det blot var noget han burde leve med for det var ikke noget slemt - og hvem skal man så lige tro på ? Men vi kan jo de at det er slemt, ellers ville han jo ikke blive ved at være så stiv og øm og halt i tide og utide.


Bailey var næste hund, og han var noget betuttet over, hvad den fremmede mand nu lige skulle gøre ved ham

Bailey havde en lille bitte skæv hvirvl midt på ryggen, men den var hurtigt rettet og ellers var han TIP TOP - Han havde dog kun en lille påtale og det var hans bygnings konstruktion - Hans bækken hæler indad og gør hans bevægelses mønster begrænset i f.eks trav. Bagbenene kan ikke komme langt nok bagud i forhold til, hvad de burde for en lab og hvis det ikke var fordi han allerede var kastreret så ville Christian opfordre mig til at holde ham ude af avl. Det kan nemlig være medvirkende til at man på sigt får avlet hunde med et så indskrænket bevægemønster at det giver skader på knoglerne.. - Mon de avlere med hovedfokus på jagtevner og  fart også tænker i bækken hældning og bevægelses mønster, hvis hunden rent faktisk kan løbe pokkers hurtig ? Jeg kunne have mine tvivl desvære.

Til sidst var det Merlot´s tur og ham var jeg noget nervøs for at få en "dom" på.. Tænk, hvis der var noget galt. Især fordi han mandag løb mig i møde da jeg kom hjem og gled på gulvet og lå så lang han var nærmest oven i vandskålen. Han trak herefter på benet men kort efter stoppede det. Men pludselig begyndte han igen at halte igen på venstre forben i går og så var jeg GODT NOK bekymret. Til morgen var der intet at se heldigvis, men nervøs for dommen det var jeg.

Merlot syntes Christian var HERLIG og han havde fortjent et STORT smækkys. Christian syntes også at Merlot var SØD og skøn. Han var yderst tilfreds med hans "bygningskonstruktion" ben stilling og poter er perfekte og ingen tvivl om at der er tænkt over avlen i forholdt til konstruktion ( Kado til Pernille). Der var en hvirvl midt på ryggen som sad lidt skæv men som kom meget nemt på plads igen. Han var øm ved venstre albue, da han ville strække den første gang, men anden gang var der ikke noget. Christian garanterede mig at det var okay at han havde haltet en dag efter et fald, og at jeg ikke skulle tage det for mere end det og at alt så PERFEKT ud.




I guder, hvor jeg håber han har ret... Min lille guldklump MÅ ikke fejle noget, men jeg kan jo ikke pakke ham ind i skridsikre sko, og vat :)

Vi gør hvad vi kan for at passe på ham.. Tænker over længden på gå turene, på terrænet, på at han IKKE tumler med de andre hunde, og at leg med dem kun er begrænset. Vi tænker på at han ikke springer op og ned fra noget og ikke går ned af trapper O.S.V.

Så det var betryggende at Christian sagde, at der intet var at komme efter, men samtidig er jeg nu stadig lidt nervøs over at han har haltet.

Alt i alt var det en super dejlig dag i Christians selskab og een ting kunne vi blive HELT enige om.... Drikkevare navne til hunde, er da det eneste rigtige :O) Alle Christian og Anettes 7 hunde hedder noget man kan drikke - Skål for det !


  



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar