søndag den 18. september 2011

2 1/2ér og super træning.

I dag skulle blive langt sjovere for Bailey end dagen i bilen i går. Vi skulle til Markerings træning hos Marianne Pedersen i Uldum
Hele middags holdet. Een stor familie :O) 
Vi skulle træne i skoven tæt på Mariannes hus og det viste sig at være et super lækkert område med både nyplantede frugt træer og gamle store træer samt en masse terræns skift og heldigvis uden alt for meget "træls" som tidsler, brændnæller og brombær buske.

Post et var en enkeltmarkering som faldt skjult bag en skrænt. Den blev bygget op med en enkelt markering ca 30 m på først. Dernæst rykkede man bagud, markerede den samme markering igen og vendte sig 90 grader for at sende på en dirregering 25 m ud i højt højt græs. Da den var hjemme, sendes hunden på markering igen. Man kunne selv vælge om dirregringen skulle være skjult eller om hunden skulle se den først. Jeg valgte at Bailey lige så den inden han skulle se 1. markering.
Hele opgaven blev løst SUPER. Dog blev jeg noget nervøs da han løb til nr. 2 markering da han løb mod venstre op ad skråningen. (havde han mon glemt, hvor den var ?) men nej.. Han løb direkte hen og plukkede den, så hvorfor han tog det lille sving mod venstre må jeg gætte mig til..

Post 2 var en dobbelt linje markering, med den ene faldende skjult og over lille forhøjning og en grøft og den anden foran forhøjningen.  Den blev bygget op således at den bagerste blev kastede først som en enkelt markering og bagefter faldt de som en dobbelt. Bailey hentede den første SÅ flot og da han skulle sendes 2. gang var han så sikker på, hvor han skulle hen, at han løb lige forbi den forreste og sidst kastede og løb hen hvor han lige havde været - da jeg sendte ham igen var han voldsom i tvivl og anede ikke hvad han skulle.
Så tog vi den een gang til uden opbygning og der løste han der perfekt.

Post 3/4 var en post hvor 2 hunde ad gangen skulle arbejde i hver sin retning ryg mod ryg. Det svære var ar det kom skud begge steder fra og på hjemturen kunne de se hinanden.
Den ene post var en 2 1/2ér opbygget naturligvis og den anden var en enkelt markering og dernæst en tilbagesending til samme sted som post 2 bagerste markering var faldet.  

Bailey startede på post 4 og havde ingen problemer med at høre skud bag fra, han koncentrerede sig fuldt ud og egen opgave og løste det i høj fart og stil. Ingen tvivl om, at skud motiverer ham MEGET. Dernæst vendte vi os om og skulle nappe en 21/2ér. En helt ny opgave for os og for mig i det hele taget. Så langt har vi aldrig trænet med Chivas.
Først blev den bygget op ved at lave en markering til venstre og hente den, dernæst gik kasteren langt til højre og kastede i mellem nogle høje træer så den var svær at se, den skulle også hentes. Så blev det alvor! De 2 der lige var hentet som enkelt markeringer blev nu til en dobbelt. Den sidst kastede blev hentet i stor fart og uden tøven, Så skulle ½éren kastes og hentes. Lige inden den blev kastet lød der skud bagfra, som Bailey vendte hovedet for at se, men med en hurtig reaktion fik jeg hans fokus, så han lige akkurat nåede at se den falde. Den blev hentet også fint afleveret. Jeg havde nu stillet mig så jeg havde retning mod den først kastede til venstre og Bailey rejste sig og stod som om han var klar og præsis viste hvad han skulle. Derfor var jeg ikke præsis nok og sendte ham lidt "la la" SÅ bliver man straffet - han løb 5 m ud og stoppede op, vendte sig om og spurgte "hva var det liiige jeg skulle ? hmm, hvem skal klage til over dårlig fører... Men da jeg fik rettet op på min sløset-hed og fik ham sendt ordentlig, var han ikke i tvivl og hentede de sidste som snart var kastede for lææænge siden. SÅ fed en opgave og SÅ dygtig en hund. Jubii

Tak Marianne for god god træning og til "familien" på holdet for jeres hyggelige selskab.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar