mandag den 19. april 2010

Diregering med distraktion

Med termins prøven i går lagt bag mig, havde jeg dejlig god tid i dag til træning, og Walter og Coya ville gerne med i engen. Vi lokkede Ove med som kaster.

Der blev lagt 4 dummies på linje med ca 1 m. mellemrum. Så gik vi ca 70 meter og var klar til ligeud diregering. Introduktion til distraktionen skulle nu bygges op. Der blev først kastet en dummy til højre og en til venstre på linje med os, med komandoen Makér, Vinklen for hunden var på 90 grader. Coya blev sendt først på diregeringen og som beløning måtte hun aporterer distraktionen. Så var det Chivas´ tur. Han skævede noget til markeringen , men jeg fik ham rettet ind, og han hentede diregeringen i høj fart, beløningen var også for ham at hente aporten.

Næste step, var at vinkle distraktionen tætter på hunden. Den blev kastet som markering skråt fremad, (ca. 30 g) man flytter lige hunden et skridt frem eller tilbage for at "slette" markeringen, så sendes hunden på diregeringen. Det kørte bare for begge hunde.

Med denne vinkel er det FORBUDT at lade hunden hente distraktionen, da det jo er meningen, at de skal lære at lade dem ligge og kun gå på det som man sender dem på.

Så gik vi længere ned i engen, vi ville lave dobbelmarkering. MEN desvære var bunden ved at være fyldt af spirende brændnæller og det påvirkede KRAFTIGT begge hunde. Både linjer og fart blev total knækket så vi stoppede vores forehavende der og gik opad igen, så vi kunne komme væk fra den trælse bund.

Der blev igen smidt 4 dummies og vi gik 50 m, så placerede vi Ove ca. 20 m ude i siden i forhold til linjen og fortsatte yderlige 20 meter. Walter og Coya stillede sig til venster over mod på Ove og Chivas og jeg til højre.

Jeg får Chivas til at markerer den dummy, som Ove kaster foran ham selv. Dernæst sender Walter Coya på diregeringen. Da hun er tilbage sender jeg Chivas på markeringen. Dernæst gik yderlige 10 meter og byttede position. Dette gjorde vi så igen til alle 4 dummis var hentede. Den sidste diregering var lige ved at gå galt for chivas, da han et splitsekund overvejede at knalde på den markering som blev kastet til Coya. Med Walters kyndige vejledning, fik jeg ham rykket et skridt og fik fokus væk fra den og så kunne jeg sende på diregeringen.

En utrolig spændende opgave som begge hunde løste til UG uden tøven, men med masser af spænding og gejst. Det svære var, at den som stod tættest på kasteren, skulle sidde at se på markeringen, for så at skulle rettes ind og sendes på diregeringen. Men den røde tråd med opbygning af distraktion først på træningen, havde altså virket for det gik fantastisk godt.

Herlig aften, men de stakkes poter skulle lige slikkes godt igennem, da vi kom hjem.

Walter kom med ind og fik en bolle og en kop kaffe. Han er så heldig at skulle 3 uger til New Zeeland på ferie og på jagt. MEEN den kære sky fra vulkanen kan jo nå at forpure planerne.. Jeg fatter ikke at han tager det så roligt, jeg ville være død af stress og nervøsitet hvis det var mig..tænk at han har tid til at bruge en hel aften med V´Chivas og jeg. Vi er meget taknemmelige for det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar