søndag den 18. juli 2010

Tanker om målrettet træning og træning med tennisbolde

Dagens træning blev tilrettelagt efter "go nat læsningen" aftenen i forvejen i Norma Zvolskys bog "Retriver hvalpe træning".


En rigtig god bog, som giver ideer til træning af din retriver alt efter hvor mange uger hvalpen er.


Bailey er nu i 17 uge og det er ifølge bogen fra 17-24 uge, som er floktilpasnings fasen fra hvalp til unghund. Det er fra den uge at din hvalp bliver til unghund, der tit kan være temmelig fjollet.


Bogen beskriver også at det er nu at der skal målrettet træning til fordi hvalpen sansynligvis har opnået den nødvendige psykiske modenhed og fysiske hårhed til en målbevist træning.


Bogens mål for det første leveår, ligger nogenlunde op af mine egne mål.


Der står " Som grundlag for den videregående træning skal en retriver have lært følgende:



  • At komme når der bliver kaldt.

  • Først at hoppe ud af bilen, når den har fået lov.

  • Kunne sætte sig og blive siddende uanset forstyrelser.

  • Gå perfekt på plads og sidde lige på plads.

  • Ignorerer andre hunde når der arbejdes

  • Være helt rolig og tålmodig, både når der skal arbejdes og ventes."


Jeg havde ro i sindet da jeg slukkede lyset for at sove. Jeg behøver jo egentlig ikke at have SÅ travlt. Med overstående målsætning, er vi jo på rette vej.


Vi har jo brugt RIGTIG meget tid på "vente/ro" så det skal vi jo bare fortsætte med. Så skal vi træne mens andre hunde arbejder. Der har vi jo Chivas lige ved hånden. Når vi ikke lige kan mødes med vores søde hunnevenner. Derudover skal lydigheden vedligeholdes og præsiceres. NEMT..


Til min bekymring vedr. aflevering og dummielyst, fik jeg læst mig til et råd jeg egentlig godt kendte, men lige havde glemt i farten.


" For at gøre dummien interessant, må du give den høj prioritet. Så snart din hvalp ser at den grønne indretning har stor beydning for dig, kommer den før eller siden til at blive interesseret i den. Beskæftig dig med dummien i løbet af dagen. Tal med den, kæl med den og behandl den som om det er det vigtigste i dit liv. "


Jeg har derfor nu et "kærlighedsforhold" til en lille lækker dummie som er HELT uopnåelig for Bailey de næste par dage.


Træningen foregår derfor nu på tennisbolde.


Med 8 bolde og 2 dummyer til Chivas i tasken gik Ove og Chivas og Bailey og jeg ned på den store plæne med højt græs for enden af vejen. Turen ned af vejen, blev til zig zag og slalom over vejen, for opretholde den fulde opmærksomhed.. (der har sneget sig lidt ferie-sløseri ind i lineføringen). Vi mødte en livlig Golden unghund på 7 mrd. på fortorvet, den skulle også lære at man ikke bare må trække afsted for at hilse på fremmede hunde. Det tog lidt tid inden begge hunde havde forstået det, så efter en periode med 1 skridt frem og 3 den anden vej. Kunne de hilse pænt og fornuftigt på hinanden. Dejligt at møde en ligesindet hundeejer. Det er ikke så tit man gør det på vores villavej.


På plænen måtte Bailey se Chivas arbejde. Det går faktisk overalt forventning. Han kan endda stå uden line og helt rolig. Men det koster også total fokus fra min side. Så satte jeg Bailey af og kastede de 8 bolde ud i det høje græs. Jeg sendte ham ud i et lille søg og han hentede de 3 bolde. Afleveringer af bolde er ingen problem, hvis jeg sidder på knæene og læner mig tilbage. Så afleverer han gerne med forbenene om mine skulder. Det må vi forfine senere, men hellere det end at han smider den 1 meter fra mig.


Vi trænede RO, og begge hunde sad ved siden af hinanden med 1½ m afstand. Jeg kastede med høje lyde de 8 bolde om ørene på os, (bag ved og foran). 2 gange måtte jeg lige give en reminder komando "bliv" da jeg syntes at han så mistænksom tændt ud. Da virvaret var forbi, fik han endnu en "bliv" og jeg gik ud og samlede 7 bolde og 1 dummy op. Den sidste dummy sendte Ove Chivas ud efter. Bailey sad stadig flot stille og rolig. Så han fik lov at hente den sidste bold.


Der er ingen tvivl om, at det roterer i knolden hos Bailey. Sådan en omgang bliver han bare træt i sit lille hoved af. Dermed blev der givet fri og træningen var slut for i dag.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar