søndag den 8. maj 2011

Vildt træning - travl uge

Så er endnu en lang uge gået og jeg har igen arbejdet meget syntes jeg - Jeg forstår det heller ikke for så mange timer har jeg jo heller ikke (gennemsnitlig 32) men det er bare på nogen mærkelige tidspunkter, så det føltes bare sådan.!

Men træning har det tilgengæld også været masser af. Lørdag d. 30/4 var Ove og jeg hjælper på B-prøven i Uldsø. Her havde jeg bragt havesaks og kniv, for at kunne klippe vinger af alt kasseret vildt. Det skulle bruges til at sætte på vores dummyer for at "normaliserer" vildtet for Bailey således at han ikke overtænder på det. Der var også et par hele ænder som han fik lov at bære både lørdag og søndag, hvilket gik rigtig godt.

Mandag var vi af sted i Varde, først i Visselbjerg til 1.halvleg sammen med Daubjergs slænget (Verner, Ilse, Michael og Majbrit med alle deres dygtige Daubjerg hunde) Her blev trænet intro til åbenklasse frit søg, altså at arbejde imens en anden hund også arbejder i området. Det blev grebet an ved at en kaster kastede til hver sin side på skift og når en hund var på vej hjem var næste sendt ud til sin markering. Det gik stærkt og alle hunde løste det flot. Bailey, som jo er lidt nysgerrig tog lige en koldbøtte da han i fuld fart hjem lige skulle se efter Fifty der løb ud. Så kunne han da lære, at det er usmart ikke at se sig for i den retning man løber.. HI HI. Derudover blev der trænet dirregering til spand - område fløjt med guffer og selvfølgelig RO.
Jeg bemærkede at roen er blevet rigtig god og det er ikke meget jeg skal være over ham længere - dejligt. Til gengæld har det også kostet lidt på farten. Derfor må jeg se og få flettet fart træning med ind også. Jeg bemærkede også til min glæde at hans interesse for de andre er dalet og vi kunne stå helt tæt på Joey uden at han viste nogen interesse eller agresivitet så det er også en lettelse.

´Til aften kørte vi i grusgraven -  Her stod den på 2 markeringer fra 2 forskellige positioner med samme nedfaldssted. Bailey viste igen usikkerhed overfor kasteren (Marianne) men løste den fint efterfølgende. Om det er skrækken fra 1 træningsgang der sider i ham, da han blev bange for hende da hun kastede en dummy efter ham eller om det er spøgelses oplevelsen fra metaltesten der sider i ham ved jeg ikke, men vi skal i hvert fald have trænet med fremmede kastere. Så var der  markering på land gennem vand. Den løste han ikke med samme vand gejst som han plejer og skulle nærmest lokkes i vandet begge gange. Til gengæld svømmede han direkte hjem. Afleveringen kunne jeg glemme alt om, for en meter før land ændrede bunden sig og Bailey kom uventet helt under, hvilket gav MEGET vand i ørene, det kunne han ikke holde ud, så da han ramte landjord smed han sig voldsomt ned og gned øre. stakkels hund.. :O)  Selvfølgelig skal han også lære at modstå det med tiden, men en ting af gangen :O)
Til sidst var der vildt, en dirregering til en kanin og en skjult til en and. De gik begge godt.

Tirsdag trænede vi lidt med vinge dummyerne samtidig med lidt fart og vand. Han elsker det !

Onsdag var vi i Kolding til Begynderklasse med Jan Lorentzen. Denne gang delte han holdet sådan at de som har problemer med grundlydigheden blev hos Danny Fraiser og fik speciel undervisning. Vi andre gik for os selv og lavede spændende opgaver.
Først gik vi "kamelgang" Altså en lang række efter hinanden 1 mand ligger en dummy og karavanen går til sidste mand er forbi dummyen. Så træder 1 mand ud og sender sin hund på tilbagesending til dummyen forbi hele rækken af hunde og fører som imens skal holde sine hunde i RO. Bailey løste opgaven til UG, både ro og tilbagesendingen, så i dette tilfælde er der ingen frygt for folk i terrænet.
Næste post var et områdebestemt søg.
Jan har skudt tennisbolde med dummyskyderen ned i den højt bevoksede lavning

Vi står på række og hundene sendes på Jans kommando. De andre skal forholde sig i RO imens.
Det var ret svært og Bailey viste sig fra sin absolut bedste side og var den ENESTE som ikke knaldede.
Til gengæld blev han usikker på Jan en enkelt gang og stoppede op på vej ud. Det hjalp at blive kaldt hjem og se på at en anden hund hentede den han skulle have haft. Næste gang han blev sendt gik det over stok og sten.
Sidste post var en trampejagt på tennisbolde med skyderen - Det var for enkelte begyndt at knibe med koncentrationen, men Bailey havde fokus da der efter 2 skud ikke var hentet en bold hjem. Han viste præsis hvor de var BEGGE 2!! Jeg syntes nemlig han var ret længe om at samle op og fløjtede ham hjem. Ved hjemkomst spyttede han bolden ud ?? Ja fordi han var ved at blive kvalt i den bagerest bold i munden for han havde nemlig samlet begge op som tilfældigvis var landede samme sted :O) Vi fik et godt grin, selv om jeg normalt ikke ville grine af en "fugl på jord."

Fredag havde jeg tøet en masse vildt for at se, hvordan det ville gå og Ove og jeg tog til Kongen Kvarter ved jernbanen. Vi lagde et søg ud som han løste flot.



Hjem til mor med kaninen.

Med anden


Med fasanen

og duen.
Alt blev behandlet flot og der var ingen huller i. JUBII
Bagefter lavede jeg en tilbagesending til en and og her gik det så galt ØVØVØVØV. Bailey var tændt og HAPSEDE anden lige ved halsen i flyvende fart. Det kunne den ikke holde til og der var tandhul i.

Hmm - Gå tålmodig frem så der kommer ro på er min konklusionen på det, samt normalisering af vildtet !
Vi lavede et par vandmarkeringer på en due og på en and, som han løste FLOT og bar perfekt.
Så det var en god træningsgang bortset fra den hullede and.. men trods alt fremgang.

Efter træningen havde vi huset fuld af unge mennesker som havde forfest i vores have, det betød at der var mange dåser der skulle apporteres og mange fremmede mennesker at hilse på :O)

Lørdag blev det til lidt tennisbold leg i på land og på vand for at få lidt fart og glæde samt vandafleveringer.

Søndag bød på hvile fra Baileys side sådan at jeg kunne få tid til at passe mit arbejde efter at vi havde tilbragt formiddagen og middagen i kirke og til barnedåb :O)

I morgen starter der en ny uge som igen starter i Varde, det glæder vi os til.!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar