lørdag den 18. september 2010

workingtest og skue

I dag skulle jeg stille Chivas i uofficiel workingtest i åben klasse. Ove var taget med som heppe suporter og havde indviliget i at gå rundt med Bailey.
Jo mere vi slæber ham med til, hvor han ikke skal noget andet end at være der og vente, jo mere får han vel lært at man bare skal slappe heeeelt af.

Det gik der dog nogen timer før han fandt ud af, men jo flere gange han kom ud og ind af bilen, jo bedre gik det.

Nu han var med, tog jeg lige en hurtig beslutning og stillede ham i det uofficielle skue i baby klassen.
Nu havde vi jo trænet rigtig meget stå i det våde vejr i torsdags, så måske det var noget vi kunne finde ud af. (da jeg lige var instrueret i at løbe i den rigtige retning og side - smil)

Bedømmelsen lød således:
"6 mrd gammel baby-han. Sødt hoved og udtryk, kunne have et bedre stop, god hals, god ryglinje, velansat hale som bæres korrekt, korrekt bid, udmærket vinklet for og bag, god pels, udemærket bevægende."

Præmierig = lovende og dermed rendte Bailey rundt med lyseblå bånd i halsbåndet resten af dagen.
Godt det kun var lovende og ikke særdeles lovende som udløser lyserødt bånd :O)

Videre til WT med Chivas.

Vores 1 post var en tramp med en anden hund.
Der var indlagt 2 stop med markeringer og en dirregering.
1 markering gik fint for begge hunde. Næste markering som Chivas skulle hente, knaldede den anden hund på, og jeg måtte "sætte mig" noget på Chivas, for at de ikke skulle rende rundt og lave cirkus begge hunde. Da førende endelig fik sin hund hjem, fik Chivas lov at hente den. Det klarede han flot, men han var nu noget trykket af situationen Da den anden hund skulle hente sin markering, løb den hovedkuls rundt og ville finde den som den knaldede på lige før og som Chivas allerede havde hentet. Den fik aldrig sin egen markering og fører måtte arbejde ihærdigt for overhovedet at få sin hund kaldt hjem.
Efter at have siddet længe og set på ALT det tumult med den anden hund, skulle jeg nu dirigere Chivas DET var svært, han trak hele tiden til højre, hvor den anden hund havde løbet hovedkuls rundt før og jeg fik ham aldrig helt langt nok ud så han kunne trække fært. Jeg blev febrilsk og rodede rundt i kommandoerne "UD" BACK" "JA" i en pære vælling.. Stakkels hund.
For at få succes måtte jeg gå tættere på og så lykkedes det til sidst. Desvære gav det et rungende 0. ÆV

Post 2 var også en dirigering.
Py ha nåede jeg at tænke, her har jeg lige fløjtet ham i stykker, det bliver noget rod..
Men han løb direkte ud og hjem. Ikke i sit hurtigste tempo, men det er jo ingen fejl. Så den post fik vi 20 for.

Post 3 var en dobbelt markering. Hvor rigtig mange hunde kom derfra med et 0, løste Chivas det til UG og fik 20. Stadig ikke i sit hurtigste tempo, men direkte ud og hjem til begge 2.
Med på vejen fik vi ros fra dommeren, som sagde at det var det flotteste arbejde hun havde set i løbet af dage.. DEJLIGT med ros oven på det første 0.

Post 4 var et søg. Her var vi oppe med en lille hurtig tæve. Det må have opmuntret Chivas til at gøre sig ekstra umage, for han var hurtig og effektiv og her fik han også 20.

Post 5 var en dobbelt linje markering. En på vand og en på land. Chivas fik hurtigt den første på vand og jeg sendte ham med et "apport" på nr 2. ( havde hørt at dommeren trak, hvis man hjalp med dirigering, så hvis han kunne løse den uden dirigering ville det jo være dejligt) Men ude i vandet hvor nr 1 havde lagt, begyndte han at blive i tvivl. Så jeg satte ind og begyndte at dirigere "ud" "ud". Han gik på land og løb op og trådte nærmest oven på dummyen, uden at få fært. Han kom for langt og jeg fik ham stoppet, dog uden at han kunne se hvad jeg lavede. Min kloge hud sag et øjeblik og tænkte "hva skal jeg" og da han ingen instruktioner fik, løb han tilbage mod der, hvor han var gået på land. Jeg var hurtig til at få ham fløjtet ned, og han var hurtig til at reagerer for PRÆCIS på det sted, hvor dummyen lå, satte han sig- fik fært og snappede dummyen så hurtigt at dommeren sagde at han da vist var lige så hurtigt som lynets hastighed. Ikke ligefrem et ordvalg man er vant til at bruge på Chivas. :O) Vi fik 15 for denne post og sluttede med et resultat på 75 ud af 100.

Jeg var MEGET tilfreds med ham, når jeg tænker på, hvor lidt jeg egentlig har trænet med ham. Jeg synes da, at det er lidt æv med det 0, men sådan skulle det gå og vi bestod dermed ikke.

Alt i alt en herlig dag med masser af dejlige hundefolk. Hvorfor er det at jeg ikke har meldt mig til den prøve som der er på næste lørdag. ??

2 kommentarer:

  1. 3 x 20 point er sørme helt vildt flot!
    Stort tillykke med det fine resultat.

    Ja, selvfølgelig ærgeligt med det runde nul, men vi kan jo ikke styre hele verden og nogle gange sker der bare ting som påvirker tingene.

    Chivas er bare en super lab :o)

    Knus fra Helle

    SvarSlet
  2. Hej Jeanette!
    Tak for sidst. Ja, jeg undrer mig også over, at du ikke har tilmeldt. Så kunne vi med god samvittighed være kørt til Varde for at heppe på dig og Chivas. I stedet skal vi nok blive hjemme og arbejde på byggeriet. Altså!
    Knus og vi ses i morgen.

    SvarSlet