torsdag den 6. januar 2011

Intensivet vildtbehandlings træning.......i bryggerset

Sne sne og atter sne og spejlglat fører - Ikke det mest optimale at træne mange ting med Bailey i.
Det bliver mest til lidt dirregeringer - lidt søg på de steder, hvor jeg kan feje sneen godt til side.
Selvføelig træner vi også lineføring og fri ved fod alene og Chivas og Bailey sammen.
Impulskontrollen er også inde over, så der bliver da lavet lidt hele tiden.

Et felt som mangler og som "kammer" over er vildtbehandlingen. Bailey viste mig jo fra han var lille bitte at vildt, DET er for spændende. Det har hængt ved lige siden. Han er meget dygtig til at hente det og bringe det. Men han stesser helt enormt op over afleveringen. Han er ikke meget for at slippe det og han bliver hård i munden og har flere gange bidt hul i enten and eller due. Vi har haft "sokkeænder" et stykke tid, det hjælper da på hullerne, men symtomerne på stessen er de samme.

Vi har hårdt brug for ro omkring det kære vildt. Ved nærmere eftertanke slog det mig, at det vist nogenlunde var samme senarie ved afleveringen omkring skinddummies. Kanvasdummies smed han bare og de var ikke interessante. Jeg blev klar over at jeg simpelthen er nødt til at få knækket koden, således at han forstår, at det kære vildt FAKTISK skal bruges på samme måde som dummierne.

Derfor er klikkeren komme frem i lyset. Dagligt er der et friskoptøet stykke vildt klar til klikkertræning af bloddryppende vildt i bryggerset. Bryggerset af egoistiske grunde fordi her er varmt og nemt at gøre rent. Men samtidig også helt roligt og uforstyret og et sted, hvor Bailey normalt skal opholde sig i ro.
Det har helt klart givet pote allerede - der er nu ro til at snuse og puffe og undersøge. Jeg klikker pt for greb om fuglen og med de "lækreste af alle lækre" godbider (kød fra halsen af et dyr som er langsidskogt fra saucen til nytårsmenuen og hakket og frosset ned til godbidder)  Kan jeg opretholde opmærksomheden på mig og ikke vildtet. Så for klikket slipper han og får godbid. Målet er at klikke mig til rolig aflevering til hånd.

Men ak.. Helle og Majbrit... Hermodtager jeg GERNE gode forslag, så jeg ikke får rodet rundt i noget som allerede er et problematisk tema for os :O) Så bombarder mig venligs !!

3 kommentarer:

  1. Hvorfor skrive du ak? Jeg synes det lyder som en fin plan, og sådan som jeg læser dit indlæg, går det også efter planen, ikke? Du dæmper Baily, adskiller afleveringen fra fart og andet stressende. Rigtig fint, tænker jeg.

    SvarSlet
  2. Jeg synes også det lyder godt. Så hold du bare fast i din plan og træn efter den et stykke tid.

    Når du har trænet lidt mere, så vil du kunne se om resultatet er som ønsket. Det tror jeg det vil være !

    Ellers må vi mødes, så vi kan se hvordan det går (altid en god undskyldning for at mødes)

    SvarSlet
  3. Tak tøser, syntes også det går fint lige NU, hvor jeg klikker for greb om vildtet... men hvordan kommer jeg videre..? timeningen for klikket er jeg i tvivl om hvordan og hvornår jeg skal øge det. Hjælp udbedes :O) Så ja Helle det er en god undskyldning for at mødes en ledig aften til vildt i bryggerset og en kop the, hvis du/i har tid.

    SvarSlet