mandag den 1. april 2013

Træning på en solskins 2. påskedag

Påskenferiens sidste dag startede med træning af Merlot i Frederikhåbs plantage i smukke Randbøldal sammen med de 3 af de andre M´er og afslutningsvis med nogle af K´er og N´erne

Den lidt is glatte og hårde parkerings plads var ideel til lydighedsøvelserne (Lineføring, sit og bliv, hilse øvelse imens man SKAL blive siddende stille på den kolde is)
Vi gik lidt omkring som bambi på glatis og Tommy gik med med den plettede lille livlige Topper og  Maria´s mand Ulrik gik med med en af deres andre labber, så der var lidt flere hunde til at distraherer os.

Ulrik, Merlot og Karen med Meyer på en linje med Bliv øvelsen 
Karen/Meyer, Tommy/Topper og Krappe med Mahlou 
Marie og Mejse i skoven til dirregerings øvelsen 

 Eftert lydigheden gik vi i skoven og delte os i 2, hvor vi på den ene post havde fremadsendelse og den anden post havde et hjemkald og efterfølgende markering.

Fokus på øvelsen med dirregering er at hunden lærer at kigge ud i den retning, som vi udpeger. Om den henter dummyen eller hvordan den afleverer er fuldstændig ligegyldigt, men Merlot og jeg har jo smugtrænet lidt, så han løste opgaven så fin bortset fra at han anden gang syntes at mink dummyen var RET lækker og gerne lige ville lege lidt med den. Men pyt, det var jo ikke aflevering vi skulle koncentrerer os om.

Tommy ville dog gerne korrigerer mig lidt i min måde at sende på. Efter hans overbevisning fungerer det bedst for hunden når man angiver linjen for retningen med sin arm, ved at holden den lige over hundens hoved. Dette har jeg egentlig også indlært tidligere efter et kursus hos Pernille og Tommy med Chivas. Men gentagne gange er jeg blevet korrigeret af andre trænere, der mener at det var helt hen i hegnet og at armen skal være langs siden af hovedet for rigtig retning. Det er det sidste som jeg nu bruger, men resultatet er ganske rigtigt som Tommy nævner at hunden (Bailey) ofte læner sig til siden fordi man "skubber" den ved at stå sådan. Hmm... jeg må vist til at vælge, hvordan jeg vil gøre fremover :O) Så hverken Merlot eller jeg bliver forvirret.

Hjemkald  og markering gik også godt inde i skovens mørke stille og ro, hvor er det dog et pragtfuld sted at træne på. Håber vi kommer der mange gange fremover til kommende træninger.

Som afslutning skulle vi lige have en snak om lederskab og Pernille ville have vores fulde koncentration, så de små poter (nåhh nej- Poterne er jo kæmpe ) men vapserne kom i bilen imens.

Det er SUPER fedt, at man har en træner som ser OG korigerer alle de små fejl man går og laver på en konstruktiv måde. Hun kan lynhurtigt se, hvad der sker mellem hund og fører og hvilken effekt førers småfejl har får indlæringen og hun er rigtig god til at komme med anvisninger på, hvordan man kan gøre i stedet. Efter vores lille snak, skulle hundene ud af bilen igen, og lave lidt lydighed imellem
N´erne og K´erne. Pludselig var der RIGTIG mange fremmede hunde som skulle passeres ved hjemkaldet og også her var min lille Merlot en stjerne, selv om han klogt valgte at løbe uden om den store ispytte og kom så tæt på linjen af andre hunde, at jeg troede at han skulle til at lege.

Super træning, dejligt selskab og en dejlig slutning på en rigtig dejlig 2 påskedag :o)
 





 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar