søndag den 9. maj 2010

Træning med Bailey og Chivas i Kongens Kvarter

En pludselig indskydelse føret til, at Majbrit og jeg mødtes ved Kongens Kvarter og havde vores fire hunde med til lidt hvalpe træning og vand apport til Chivas.

Bailey fik for 2 gang i sit liv en line i halsbåndet.. UF, hvor pokkers træls, syntes han. Men med hånden fuld af guffer af krondyr steg (kan noget slå lækkerhedsværdien af det ? ) gik det nogenlunde. Han satte sig et par gange for at protestere men de lækre guffer fik ham overtalt og enkelte gange fløj han afsted som skudt ud af en kanon for at slippe væk fra det pokkers halsbånd med line i.. Men alt i alt var jeg meget tilfreds.

Vi trænede sit, og sit sammen med at træde et skridt bagud.. der skal jeg lige passe på, ikke forcerer noget, så vi nøjes bare med sit lidt endnu.

Så gik vi rudt om søen, og Bailey og Fifty fik lov at tumle lidt.. Efter sådan en tumlen var det tid til "ro på hvalp" En lidt "træls" øvelse, syntes Bailey at mene, og det viser, at han især har brug for netop den øvelse.

Han kæmper noget for at komme fri, og der går lang tid før han slapper af.. en del piv kommer der også, men han stopper dog med en løs hånd over snuden.

Tilbage ved bilerne efter gå tur rundt, skulle vi prøve at lade dem apportere. Jeg havde blandt andet bragt en duevinge. Sådan en brugte Helle også til hvalpetest, hvor han apporterede og bragte den så flot. Men på de 2 uger der er gået siden skal jeg love for at byttedriften er steget i graderne.. Jeg var ved at finde vingerne frem da Bailey nærmest snuppede den ud af hånden fra mig og løb med den. Han havde ikke i sinde at bytte den ud med guffer, og slet ikke dele den med Fifty som også gerne ville have del i den. Endelig indfanget og den erfaring rigere gemte jeg vingen godt væk igen. Vi må hjem i stuen at træne den del, således at lysten til at komme hjem til mig med den bliver indlært. Vi lavede "ro på hvalp" igen alt imens Majbrit trænede apportdelen med Fifty.Herefter lånte vi de gode bamer af Majbrit og med gode overtalelses evner lykkedes det et par gange.

Tak for de gode råd Maj, dem vil jeg træne vidre med herhjemme.

Så skulle Bailey efterlades i bilen - ALENE- for første gang, imens jeg skulle træne med Chivas. Han fik en kong godt med leverposteg og et kaninøre med ind. ca 15 min senere blev det godt nok for meget og han begyndte at pive. Jeg var heldigvis ved at være færdi med Chivas så det hjalp at jeg kom op til bilen, så han kunne se mig. Mon ikke han lære det med tiden ?

Chivas, har fået mange kys siden vi kom hjem, for årets 1. vandapportering gik fantastisk Det har været en udfordring for os hvert år, og sjældent er det lykkedes at få afleveret i hånd efter en tur i baljen. Sidste år var det ved at være så småt på plads med dummies men ikke 100 %, så jeg var spændt på i dag, og har bevist gået uden om vand, indtil det blev lidt lunere i vejret.

Jeg kastede først en i vandkanten, den blev lige rullet med poten, før den blev samlet op..UF, jeg skal have snuden i vand.. Så fik han en kyler langs græsset for at give lidt glæde. Næste blev en kyler lidt længere ud i vandkanten. Den blev spontant samlet op, og på vej imod mig, skulle han liige til at ryste sig, menjeg fik ham bremset med at "NEJ" . Det blev en fin rolig aflevering og han fik en tennisbold som belønning. Sidste blev en kyler helt ud på svømme vand, den blev hentet spontant og afleveret lige så fint og helt ro på i mens han blev klappet på brystet før jeg fik den i hånd, og så kunne han ryste sig.. JUBII.. en god start på vand i år, mon ikkedet er ved at sidde fast.. Jeg håber og tror på det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar