lørdag den 5. marts 2011

Herligt vejr og herlig træning.

I det skønneste milde solskinsvejr havde vi sat Walter stævne til en gang træning. Ove havde Chivas  med til en lille smugle bare for at holde ham lidt i gang og samtidig passe på hans for negl/pote.

Berry kunne godt trænge til de lidt kortere markeringer, så præmisserne var HELT på Baileys side.

Vi trænede på dummyer:
  • Ligeudsendinger og ligeud med distraktioner.
  • Markeringer
  • Søg 
  • vildtbehandling (havde en helt optøet kanin og en and vi lige kunne prøve lidt med til sidst)
Fokuspunkteren for mig var:
  • Hvordan holder han dummyen
  • Forholder han sig i ro
  • Afleveringer
  • (Vildt behandlingen)
Med træner/dommer øjne var Walters fokus lidt anderledes, han så efter:
  • Fart, ud og hjem
  • Markeringsevne/dirregeringsevne
  • Spontanitet
  • Næsearbejde
  • Afleveringer - (Vildbehandling)
Det var RIGTIG god og spændende træning og Bailey viste sig fra sin ypperste side.
Walter var imponeret af fart, markeing/dirregerings evne, spontanitet og næsearbejdet.
Afleveringerne var der absolut heller ingen problemer med lige på nær en lille smule rullen stadigvæk på fuglen. Han konstaterede også at det handler om mig ! Men vi er heldigvis på rette spor sagde han - Herligt!
Jeg skal tro noget mere på, at han kommer til mig. Styre mit kropssprog og STÅ stille med siden til,for til sidst at tage vildet stille og roligt. Vi skal træne med SÅ stort vildt som muligt sådan han ikke får lavet hul, hvis han skulle rulle + at det ikke er så nemt at rulle med noget stort. Når der kommer ro på kan duer og fasaner findes frem. Snapperiet og hoppen op efter vildet når det er afleverer skal stoppes! Evt med "knurren" eller i yderste tilfælde løft knæet.
Den anelse af at han "låser" og ikke har lyst til at give slip løste jeg med et simpelt råd om at tage i mod med håndenryggen opad i stedet får ned af - når jeg gjorde det slap han helt per refleks. Det er jo dejligt når noget kan løses så nemt.

Dummy behandlingen var helt markant bedre end set længe. Vi har trænet på tæppedummyer med kryds i enderne ( se billede) Det har hjulpet på hans cigarføring.   


Han samler dumyen op på midten som han skal, men mens han løber skubber han den længer og længere ud til siden, det er ret umuligt på denne type dummy. På trods af det har han faktisk præsteret at ende med at bære den i en af de små krydspinde. Men det var der INTET af i dag heller ikke på de helt alm. dummyer. Faktisk gik det så godt at vi blev enige om, at nogen af de trælse ting han laver, som jeg er så optaget af, er "kedsomhedsfejl".  (aflevering - dummyføring - ro)
Alt sad lige i skabet af de 3 ting - lige på nær et lille piv da vi lavede markeret søg og sendte alle 3 hunde på skift. Der kom der ET lille piv som blev straks irettesat og så var der ellers ro på resten af tiden.
Det er som om, at hans koncentration bliver stærkt forøget når han bliver udfordret og der er "store" drenge med i spillet som han skal leve op til.

På markringen havde vi et nedfaldssted, her fulgtes Berry og Bailey ad på de første 3 korte (op til 50 m) Så gik vi bare med baglæns så Berry kunne få de meget lange og Bailey kunne træne ro i mens Berry arbejdede. Terrænet var svært tilgængeligt med højt tørt siv og bakkede. Da vi stod 140 m fra oppe ad bakken med godt udsyn til den sidste dummy blev jeg bedt om at sende Bailey (bare lige som en lille test) Han høvlede derud af, gik direkte til nedfaldsstedet - desvære var dummyen trillet lidt ned i grøften så han fik den ikke. Men han blev ved og ved og fik den snapsede og hurtigt hjem.

Walters ros kunne ingen ende tage og Mor var STOLT.
Nu vil jeg til at have fokus på udfordringer og glæde mig over hans fart, markeringsevne og næse. Med udfordringer tror jeg på at de "trælse" ting forsvinder og med ordentligt kropssprog og masser af tungt vildt så får vi også styr på det!

Tænk hvilken begejstring god træning og herligt vejr kan bringe - det er da lykken!

Sådan en dag håber jeg vi får igen i morgen med Marlene og alle de andre retrieverfolk som dukker op i morgen til træning.

Ellers vil jeg de næste par dage med spænding vente på, at høre om vi har fået en plads på Mentalbeskrivelse tilmeldingen som ellers kun er for Goldens. Men man har vel lov at håbe at der ikke dukker et par Goldens op her i sidste øjeblik, så de har plads til et par andre retriever i stedet.   


  

1 kommentar:

  1. Hvor er det flot, Jeanette! Tillykke med de gode resultater. Der er ikke noget så dejligt, som når træningen lykkes.

    SvarSlet