torsdag den 17. marts 2011

Ny træning for hund og fører.

Aftenen bød på HELT ny træningsform for både hund og fører, Rally lydighed!

Vi skulle være inde i en stor fabrikshal med betongulv og højt til loftet. Så der var temmelig meget rumklang. Vi kom lige i sidste øjeblik og ankom i en lille gang først. Her stod 2 store Hovawart´s og gøede af hinanden for fuld udblæsning.
Pu ha, tænkte Bailey og var ved at kravle ind i mig. Da jeg tog dækkenet af ham rystede han over det hele.

Heldigvis gik vi hurtigt i gang og da klikkeren kom frem glemte han alt om den skærmende oplevelse og havde fuld fokus på mig og gufferne.Det var noget han nød og som vi ikke har brugt så meget på det sidste så det var dejligt at se hans glæde og lyst til at tilbyde adfærd stadig var der.  De tidspunkter, hvor vi stod stille og lyttede var han forholdsvis rolig. Den sidste uges intense "sid stille og vær rolig i 4 min" træning har givet pote og jeg mærker fremskridt, men der er i høj grad stadig plads til forbedring

Han fik senere rig mulighed for at hilse på alle hundene og her havde han bestem fundet overskudet frem igen. Han fik hilst på Gravhund, Beagel, 2 Golden, en stor flot hvid Schæfer, 3 Hovawart´s, Fransk Bulldog, et langhåret gulvtæppe af en art, Berner og nogle forskellige terrier som jeg ikke helt ved hvad var.
Det gik rigtig fint med at hilse, men det kræver godt nok også god koncentration og han var helt færdig da vi kørte hjem.

Rally er jo nyt for os begge. Vi skulle lidt forskellige øvelser igennem, sådan at Lise kunne se, hvor langt vi forskellige var. Derefter skulle vi gå en lille bane.

Vi øvede
  • Pladsposition - her kom murbaljen frem og den havde Bailey ikke glemt. Han brillerede og viste hvordan den skulle bruges. Sværere var det at skulle gå på plads bag om mig - her vil han gerne side lidt skrå foran mig, så den blev øvet op af en væg.
  • Sit og Bliv, fører rundt om. - sit og bliv er ingen problem, men fører rundt om, når det skulle gøres HELT tæt på hunden og på tid, det var en sjov udfordring, der var plads til forbedring.
  • Dæk, fører rundt om- uha, hvad betyder dæk ??? Det havde Bailey pludselig glemt alt om, og det skal han heller ikke lastes for, for vi har aldrig gjort noget ud af at træne det, men det må vi vist hellere.
Da banen blev sat op, kunne jeg se at hunde arbejde også kræver koncentration og læse og forstå færdigheder fra ejerens side :O) Stakkels Bailey, jeg tror aldrig vi kommer til at gennemføre en bane og så er det i hvert fald ikke hans skyld.

HMMM - hva er det lige vi skal her, måtte jeg spørge mig selv om. Det var lige det der med at læse OG forstå.

Alt i alt en rigtig hyggelig aften, som jeg ser frem til at få meget ud af. Her tænker jeg især på Baileys tilgang til mødet med andre hunde og samvær med mig. Om vi så nogensinde kommer til at gennemføre en bane, det er lidt hip som hap.



  

1 kommentar:

  1. Ups, jeg er da ked af at I kom så sent afsted (dårlig samvittighed).

    Men det lyder som om I nok skal få lidt spændende og udfordrende træning med rally.

    Vi glæder os til at kunne følges med jer til konkurrencer!

    SvarSlet