torsdag den 24. marts 2011

Varde grusgrav

I går (onsdag) havde Majbrit sat Verner og Michael stævne i Varde grusgrav med Fifty´s kuld søskende. Vi havde fået lov komme med, selv om vi både har forkert farve og forkert mor og far :O) Tak for det, vi nyder at være med selv om vi ikke rigtig "passer" ind.

Grusgraven er et meget spændende sted og Bailey var på stikkerne. Mange spændende nye dufte og især søen var spændende. Den så nu noget trist ud i forhold til, hvordan den har set ud. Der manglede en del vand for årstiden. Desvære ser det ud til at der er gravet noget i grusgraven som har gjort at den ser sådan ud og det bliver den nok ved med. Men godt var det at se terrænet an, inden begynder klassetræning på mandag samme sted.

Vi lavede super god markerings træning med masser af svært terræn skift. Alt i alt syntes jeg Bailey klarede sig flot. Han var godt træt da vi kom hjem, ikke fordi der var blevet løbet så meget, men det koster MEGET på kræfterne, at han skal forholde sig til nye omgivelser og især til nye hunde.
Han brugte mange kræfter på at "vise sig" overfor de andre især Joey, som jo også er hanhund.

Ventetid er stadig anstrengende for ham, men vi er på rette vej. Der var vel lige dele uro som ro denne gang og det er fremskridt.

Med os hjem havde vi gode råd til at få forbedret afleveringen og "tyggen" på dummyen fra Michael som også har arbejdet med det med Joey. Jeg førsøger nu at ændre strategi for positionen af afleveringen.
Fremover vil jeg have afleveringen fra "plads" positionen og sidende.!

Det er lidt af et krav fra min lille hund som jo tidligere har reageret negativt på krav om siddende aflevering, men da vi til Rally træner meget pladsposition som han elsker og da han er rigtig vaks til svinge sin bagpart ind, blev jeg enig med mig selv om, at det kan og skal han altså nu også med dummy/vildt i mund.

Når han sider i rigtig position bytter vi afleveringen for en lækker guffer. Primært for at højne lysten til at afleverer og ikke selv "putte" med det og for at lokke hovedet opad, så det bliver sværere at smide dummyen på jord. Det havde virket på Joey så nu håber jeg det har den samme gode effekt på Bailey.


I dag er teorien så afprøvet på en tung dummy som ikke er så nem og rulle.
Det er gået forbavsende godt og det ser umiddelbart ud til at Bailey har fattet min pludselige ændring.

Vi var oven i købet ved vandet og fik lidt markeringer/dirregering på løbevand, hvor det lykkedes.
Dog smed han dummyen og rystede sig 2 gange da han var blevet lidt rigelig våd, men efter lidt knurren over det forstod han hvad jeg ville have og kom på plads.

Der er meget træning at gøre, men det ser da ud til at det her er noget som virker positivt.

Tak til Michael for de gode råd og til de andre for super god træning og hyggeligt samvær.

1 kommentar:

  1. Spændende indlæg, Jeanette ;-)
    Læste det med interesse. Jeg hørte jo ikke jeres snak om afleveringer.

    SvarSlet